fredag 5 juni 2015

Lera till kakelugn

Endast vatten behöver tillsättas. Lera och järnfilspån till isolering av järnspisar. Satsen räcker till en stor järnspis och endast vatten behöver tillsättas. Bruksanvisning medföljer.


Blanda det torra lerbruket med vatten till en smetig, men inte rinnig, konsistens. Mura tillbaka löst tegel med hjälp av leran.

Försök pressa in så mycket lera som . Nu har jag tänkt att äntligen få tummen ur. Ramen som håller luckorna på vår kakelugn sitter lite löst. Jag skaffade lera i pulverform avsett.


Stortegel till kakelugn ? Vilken lera ska jag använda? Till vedspisars ugnstak. Lera med järnfilspån (stor), kg.

För användning till lerbygge med torkad lera kan alla lerkvaliteter användas. Därför kan man också plocka ner och återuppföra en rörspis eller kakelugn. Kakelugnsleran används vid alla typer av arbeten där lera används som bindemedel i lerbruket. I ett hörn i det stora egnahemshuset står en handslagen kakelugn från den.


Det är också hälsosamt att arbeta med till skillnad mot kalk-cement bruk som ofta. Det finns eldfast lera , men den är svår att få tag i om man inte köper tonvis. Det viktiga är att se till att fogarna inte bränns ur, där brukar det vanliga. Nej ett rum utan kakelugn är ett rum utan själ. Och jag hade faktiskt fixat till en kakelugn förr!


Den gången räckte det att laga eldstaden invändigt med lerbruk och . Samma lera lämpar sig väl för alla applikationer där lera används som bindemedel. Söker du eldfast lera , bruk och sten för skötsel och underhåll av din vedspis eller kakelugn ? I vårt tillbehörssortiment finns allt du behöver till bästa pris. Tänker att jag kan kosta på mig eldfast lera om jag slipper byta stenar. Det är på gränsen till vad jag skulle våga mig på och jag brukar ändå . Jag eldar min kakelugn sålunda.


Dock utan skorstensstosen, dragknoppar, tegel, lera och sand.

Det är noga hur man eldar i en kakelugn , se till att få instruktioner om det när du ändå har. Ytterluckor till kakelugn. I mässing eller nickel, till fyrkantig och rund kakelugn.


Lera till lerklining av väggar, murning av kakelugnar mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg