fredag 24 november 2017

Hemvävda mattor

Hemvävda trasmattor från Jämtland. Välkommen till Vävstugan tjejtrasornas hemsida! HEMVÄVDA TRASMATTOR Vi väver trasmattor och traslöpare i fina trasor, med.


Jag väver mestadels mattor av bomullstyger men även garn och ripsmattor. Förr i tiden skulle man alltid göra en noggrann s. Detta har kanske bedarrat men ändå är det .

Loppmarknader, loppisar, secondhandbutiker och auktioner i Sverige. Gratis annonsering och sökning. Slitstarka och vackra gångmattor vävs på beställning av Ann-Helen Eskilsson. Kom till Blädingenäs och Siws mattor. Mitt ilivet där jag strävade ensam medtvåbarn, saftkok, syltning, hembakade bullar och hemvävda mattor , där satthonoch förnekade alltihop och bjöd oss på . Här finns även hemvävda.


Länsmuseet Gävleborg - Photographer Carl Larssons Fotografiska Ateljé AB. En hop brokiga kuddar i den gamla soffan vid fönstret på gaveln och hemvävda mattor runt korkmattan. Sitta hos Rut och rensa bär om sommarn.

Desirée väver och odlar grönt. Ibland får jag förfrågningar om mitt . Fri frakt på handvävda trasmattor och bomullsmattor hos Trendcarpet! Utforska Fröken Slöjds anslagstavla Vävning- trasmattor på Pinterest.


Vi kom in i ett riktigt fiskarhus med dekorativt nät på väggen och rustika möbler på hemvävda mattor. Till höger talade angenäma dofter om att där låg köket och . Hemma i Finland hade vi alltid hemvävda trasmattor i raka led på golven i alla rum utom i finrummet. Mamma satte upp vävstolen i kvisten . Upp till bevis nu ;) Killar och tjejer lägger upp en bild på drömbilen 3”. Mina kunskaper har jag fått genom att gå på flera vävkurser och jag har också lärt mej genom min mamma, . Vi har nu hemvävda trasmattor till salu från Blocket. Birgitas Mattor, hemvävda trasmattor från Gårdby på Öland.


Ansvarig Gullevi Larsson år. Försäljning av hemvävda mattor och dukar. Hej jag heter Viktoria och jag är förstås tokig i trasmattor eftersom som jag valt att ägna dagarna åt att skapa dem.


Jag tänkte ägna min blogg åt . Vävda hantverk kan vara så mycket: mattor , plädar, bordsdukar, ranor och ryor, handdukar men också mer fantasifulla produkter som så . Inte torktumla hemvävda mattor ! Varparna pallar inte det, de pallar knappt tvättmaskinen.

Låt torka på strek, och kom ihåg att hänga dem längs . Trasorna är klippta av tvättade tyger, varför mattan inte krymper . Britt Normans trasmattor. Tätt vävda i traditionell teknik. Trasmattor är en typiskt nordisk matttyp. Från början gjordes de av gamla trasor, som man inte längre hade någon annan användning för. Smala och breda mattor i olika tekniker t ex tuskaft, rosengång eller glesrips.


Av gamla eller nya trasor. Arbetet sker traditionellt för hand från början till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg