tisdag 24 november 2015

Måla lackad furutrappa

Jag har en lackad trappa som jag vill vitmåla. Jag vägra slipa hela trappan så vad göra? Måste man slipa en lackad trapp innan målning ? Slipning, spackling och målning av lackad trappa ? Om underlaget tidigare är lackat bör ytan mattas ner för att säkra god vidhäftning.


Den är träfärgad och lackad , sådan där vanlig trappa som finns i många villor.

Ni som målat er furutrappa ! Har någon målat om en furutrappa ? Visst _måste_ jag slipa ner den innan jag kan måla om den? D jag ser framför mig vilket hästjobb vår fula furutrapp kommer att bli. Hur gör man med en lackad furutrappa ? Hjälp-hur måla om lackad furutrapp ? Trappstegen var de enklaste att måla på hela trappan, bara att först. Hur går vi tillväga för att måla , betsa eller lacka om en lackad furutrappa ?

Helst med så liten arbetsinsats som möjligt. Jag behöver hjälp med att slipa och måla en lackad furutrappa på trappsteg. Jag vill få bort lacken och måla trappstegen.


En invändig trappa behöver sällan bytas ut även om den nöts hårt. Med slipning och ny färg kan man springa i den många år till. En trappa gör mer än att bara ta oss upp och ner. Den är ofta placerad på ett sätt som ger den en viktig roll i inredningen.


Vi visar hur du förbereder och målar en . Att måla en trappa i trä inomhus kräver noggrant underarbete. Måla på tapet - Så gör du. Följ våra målartips och råd för hur du målar trappan och får en snyggt och slitstarkt resultat.


Skulle vilja måla om den i en fin grå färg. Det tar dig endast ett par dagar att fräscha upp trappan så att den blir snygg igen. Till arbetet behövs några få maskiner, och saknar du någon kan du säkert hyra . Det man får gör då är till exempel att måla i önskad färg. Vill man ha lackat kan man till exempel använda sig av en Bona Traffic Antislip, som är en lack med . Jag önskar måla min lackade furutrappa i vitt!


Trappan kröker sig smått uppåt mot övervåningen.

Din gamla trappa kan bli som ny med lite färg, en trappmatta eller, som här med färdiga. Och varför måla alla trappsteg i samma kulör? EK parketten är matt lackad , trappnosen är oljad.


Jag ska måla trappan själv, vad ska jag använda för färg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg