onsdag 20 maj 2015

Slipa faner

Om du vet fanérets tjocklek är det lättare att bedöma hur mycket du kan slipa ytan . Vid bränn- eller annan fläckskada, börja med att slipa lätt med ett fint slippapper. Många teakmöbler är fanerade med ett par millimeter tunt faner , vilket betyder att alltför. Maria börjar med att slipa sina bord med maskin.


Vet inte hur tjock den är eller något. Går detta bord att slipa eller är jag ett klantarsel?

Bättre då att måla om den i en färg . Slipa eller lägga på faner ? Skär bort en dold bit och bedöm tjockleken. Det går inte att slipa bort fläckar. Jag fick bleka i omgångar med alla möjliga metoder. När du börjar slipa så prova dig fram med grovlek på slippappret, jag. Fanéret är ca 5-mm tjockt.


Förstått det som man kan slipa massiv ek men det är ju inte heller helt gratis om man. Om det är en yta med fanér , så finns alltid risken att du går igenom och .

Hur pass stor skillnad är det på massiv ek och ek fanér ? Men det beror väl på väd det är sör fanér. Ikea- fanér så går den nog varken slipa eller lacka. Men hur gör man på plywood som endast har tunn faner , där vill man troligen inte slipa då det kan råka bli igenom faneren som troligen bara är . Att slipa på faner har jag alltid varnat för, beroende på att folk använder nästan alltid . Nån sa till mig att det är faner på bordet, kan man inte bara slipa till man kommer ner till själva trät och sen lägga på många nya lager lack? Det ser ut som attde t enklaste skulle vara att slipa bort fanéren helt,. Om du väljer att slipa bort allt faner finns risken att du har en massa jobb . Törs jag slipa lite fint med ett fint sandpapper och vad ska jag använda för behandling?


Vill att bordet ska återfå den där djupa varma . Om fanerat är skadat kantstött lär det inte gå att slipa eftersom orginalfaneret är mycket tunt. Ett massivt träbord går alltid att slipa. Om det är faner måste du vara försiktig eftersom risken är att du sliper igenom ytan. Låt i sådanafall bli att slipa då det kan skada ytsiktet.


Jag valde att slipa med ett finkorningt sandpapper med arkivskåpet och skippade helt med . Om du vill ha kvar träskivan så gör man lite olika beroende på om skivan är i tunt faner så kan det vara svårt att rädda den. Bättra enkelt brukar betyda att slipa ner och nöja sig med teakolja, men. Jag tror det borde gå bra att slipa lite försiktigt.

Jag tänkte om man kanske skulle slipa bort det svarta och hoppas på. Sonabhögtalarna hade faner och då . Jag är helt okunig i detta, så om det går att slipa faner så är ju det jättebra för trådskaparen. Har råkat förstöra vårt ekfaner bord när jag skulle ta bort klister. Så lacket på vissa ställen har blivit matt.


Kan om slipa ner bordet och lacka om . Där har man fördel med en massiv yta som går att slipa ner en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg