tisdag 15 maj 2018

Tvätta ullmatta i tvättmaskin

Jag har en matta som egentligen behöver lämnas in till kemtvätt. Vad kan hända om jag försöker mig på att tvätta den i tvättmaskin på 40 . Som rubriken lyder, kan man det fast det står handtvätt? Litens matta har blivit blääärk, så den behöver. Tvätta trasmatta i tvättmaskinen ?

Varför får man inte tvätta mattor och filtar i. Den gamla metoden att tvätta mattan på bryggan är fortfarande den enklaste och bästa. Det bästa är att hyra en maskin hos ett tvätteri eller färghandel och följa instruktionerna . Det som avgör om du kan köra en viss matta i tvättmaskinen är . Om du har en ny ullmatta , bli inte orolig om den luggar av sig i början. Vill man inte tvätta sin plastmatta i maskin går den utmärkt att spola av den med ljummet . Många mindre mattor går att tvätta i en vanlig tvättmaskin.

Problemet blir när det är stora mattor på över en meter vilket för att de inte får plats i tvättmaskinen. Här hittar du tips på att rengöra och tvätta mattor i tvättmaskinen. Det går ofta utmärkt att rengöra en ryamatta eller tvätta en persisk matta med enkla, . Du bör tvätta mattor vartannat år, men städa dem regelbundet med dammsugare. En matta som används ofta, till exempel en matta vid TV-soffan, bör.


Skulle behöva tvätta en trasmatta i tvättmaskin. Information om hur du kan tvätta matta på bästa sätt. Att rengöra mattor själv är oftast möjligt. Här får du de bästa tvättråden för en renare matta.


Har en matta från IKEA som börjar bli lite väl grisig nu, det är Billys. Fungerar det att trycka in den i tvättmaskinen ? Jag får ofta frågan om man kan tvätta mina mattor i tvättmaskinen och jag brukar svara att risken är att tvättmaskinen går sönder snarare än . Nu vill jag inte kosta på en ny matta eller en kemtvätt. Så jag undrar då om den går att tvätta i en vanlig tvättmaskin ? Grovmaskin är enligt mig en tvättmaskin där man skall tvätta grovtvätt, det säjer ju sig själv.

Jag blir osäker därför att jag ser folk tvätta vanlig . Inte högtryckstvätta om du är rädd om din matta. Räkna också med att en ny matta luggar av sig, mer eller mindre. De ska dock plantvättas, så tvätta aldrig ditt röllakan i en tvättmaskin. Gör till en vana att dammsuga din matta minst en gång i veckan och häng ut den för vädring någon.


Här nedan hittar du några allmänna råd på hur du skall tvätta din matta. Det är en ganska rubust sak så det är inget man tar över axeln eller slänge rin i tvättmaskinen. Finns det något medel som man kan tvätta av . Det finns en mängd skiftande råd om hur man ska göra för att tvätta trasmattor i maskin – men så här gör jag och är nöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg